Skład Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
- Joanna Solska - przewodniczący komisji
- Paulina Leśniak- sekretarz komisji
- Aleksandra Sykstus - członek komisji
- Aneta Banaś - członek komisji
- Marek Bednarz - członek komisji
Podstawa prawna
Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2023 r. poz. 165)
Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172)
Zadania Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Do kluczowych zadań realizowanych przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych należy prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych, w szczególności:
1. Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób
uzależnionych od alkoholu:
- obsługa punktu konsultacyjno-informacyjnego,
- dostarczanie informacji o prowadzeniu profesjonalnej terapii,
- motywowanie i kierowanie do leczenia,
- kierowanie na leczenie odwykowe i zajęcia terapeutyczne, itp.
2. Udzielanie rodzinom, w których występuje problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie:
- zobowiązanie do podjęcia leczenia odwykowego:
- przyjmowanie zgłoszeń o przypadkach nadużywania alkoholu z jednoczesnym występowaniem przesłanek powodujących rozkład życia rodzinnego,
- wzywanie na rozmowę osób, co do których wpłynęło zgłoszenie i pouczenie o konieczności zaprzestania ww. działań,
- kierowanie na badanie przez biegłego w celu wydania opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu,
- przygotowywanie dokumentacji związanej z postępowaniem sądowym,
- niesienie pomocy członkom rodzin z problemem alkoholowym,
3. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej, w szczególności dla dzieci i młodzieży:
- pomoc w zaopatrzeniu w materiały edukacyjne, informacyjne dotyczące problematyki uzależnień,
- wspieranie, organizowanie i prowadzenie działań trzeźwościowych,
- współorganizowanie, konsultowanie zajęć profilaktycznych, pomoc przy tworzeniu programów profilaktycznych.
4. Nadzór nad ograniczeniem dostępności alkoholu między innymi poprzez organizację szkoleń instytucji, organizacji i osób fizycznych z zakresu ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
5. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych
służących rozwiązywaniu problemów alkoholowych:
- przyjmowanie wniosków o środki finansowe,
- opracowywanie preliminarza wydatków z Gminnego Funduszu Alkoholowego,
- podział i zlecanie zadań wynikających z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
- dążenie do stworzenia zintegrowanego systemu profilaktyki gminnej - współpraca z przedstawicielami władz samorządowych, instytucji i organizacji na terenie gminy.